Bambusa: God start i Danmark – meget mere i vente

11. februar 2021

Midt i corona-pandemien overraskede de 14 bedste håndbold-kvindeklubber ved at lande en af de største økonomiske aftaler i kvindesporten herhjemme, da den fremadstormende norske strømpe-producent Bambusa blev hovedsponsor for ligaen i august.

Et halvt år er nu gået af den foreløbigt fire-årige samarbejdsaftale, og den norske direktør i Bambusa, Håvard Gundersen gør her status.

-Vi vidste, at vi trådte ind i en svær tid i august med corona-pandemien over os, og masser af begrænsninger eksempelvis på tilskuertallet i hallerne. Ikke desto mindre fik vi en god start, og vi fik hurtigt etableret rigtig fine kontakter til klubberne. Udover at yde et fast sponsorat, er vores koncept, at klubberne og deres foreninger, kan tjene gode ekstra penge ved at være ambassadører og afsætte vores produkter. Denne model har vist sin bæredygtighed i Norge og i Sverige, hvor vi siden 2017 har hjulpet omtrent 2.400 sportsklubber og foreninger med 75 millioner norske kroner i gevinst til børn og unge gennem salg af miljøvenlige Bambusa-sokker. Efteråret viste os tydeligt, at modellen også virker i Danmark blandt andet med rigtige fine forløb i Viborg og i Skanderborg, mens et andet stort plus også var, at det lykkedes os sammen med klubberne og Divisionsforeningen i oktober måned, at indsamle 250.000 d.kr. i en kampagne til Støt Brysterne, lyder det fra en tilfreds Håvard Gundersen. 

Står sammen i en svær tid

I december lukkede store dele af det danske samfund så ned igen, og selvom der stadig spilles håndbold på topplan, har de mange restriktioner ikke gjort det helt nemt at holde ”game-planen” for den ambitiøse hovedsponsor. Ikke desto mindre ser Håvard Gundersen lyst på fremtiden. 

-Det er klart at nedlukningen, af det danske samfund for en stund har sat den gode udvikling på standby-by. Det er en svær tid for alle, og det er det også i håndboldens verden og for os. Men vi står sammen. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at så snart der åbnes op igen, vil både vi og klubberne komme stærkt tilbage. Vi er så klar til at bygge videre på det rigtig fine fundament, vi fik lagt i efteråret, og vi har nu etableret vores eget kontor i Vejle, hvor vores nye adm. direktør Maria Lund Bertelsen og hendes kolleger vil tage sig af vores danske interesser. For ud over samarbejdet med klubberne i Bambusa Kvindeligaen, søger vi hele tiden nye foreninger og klubber at sponsorere og samarbejde med. Så det gælder om at holde ud de kommende måneder, for så er der meget lysere tider i vente for os alle, slutter Håvard Gundersen.