Den populære liga

8. september 2020

Da norske Bambusa med en tocifret millionaftale indtrådte som hovedsponsor de kommende fire år i Håndbold Kvindeligaen, løftede der sig nok et øjenbryn eller to her i corona-krisen.

Men noget kunne tyde på, at den norske strømpeproducent har fat i den lange ende, for partnerskabet med Kvindeligaen er samtidig et partnerskab med en af Danmarks mest populære sportsligaer på tværs af begge køn.

Over halvdelen af danskerne interesserer sig for håndbold. Det giver sig udslag i rigtig store seertal, når landsholdet kæmper om medaljer og ære under slutrunderne, men også når ligaklubberne tørner sammen med TV 2 Sport som den dominerende sendeflade. Inden COVID-19-situationen afbrød forrige sæson blev 31 kvindeliga-kampe vist på sportskanalen samt 2 på hovedkanalen med et gennemsnits-seertal på imponerende 76.621.

Selve tilskuertallene i kvindeligaen viser også, at håndbolden er i en liga for sig herhjemme i kvindesport med over 1.000 i snit til kampene.

Global sværvægter

I europæisk regi peger pilen opad for kvinderne i landets bedste håndboldrække. I indeværende sæson indtager dansk kvindeliga-håndbold en fjerdeplads på EHF’s landerangliste, men allerede fra den kommende sæson er tredjepladsen sikret og dét med ganske få koefficient-point op til Rusland på andenpladsen. 5 hold kan i denne sæson bidrage til at tage de sidste skridt op af den europæiske rangliste, i det Team Esbjerg og Odense Håndbold (CL) og Herning-Ikast Håndbold, Viborg HK samt Nykøbing Falster Håndbold (European League) repræsenterer de rød-hvide farver.

Den gennemsnitlige løn i kvindeklubberne er også en interessant faktor at kigge nærmere på, især når tallet sammenlignes med andre kvindesportsligaer verden over. Det internationale og prisvindende web-medie Sportingintelligence lavede i sæsonen 2017/18 en oversigt over lønniveauet på tværs af alle kvindeligaer/sportsgrene i verden, og her kom Kvindeligaen ind på en 6. plads med WNBA (basketball) helt i top.

At der er mange lønkroner at hente, understreger den kvalitet, der er i ligaen. En aktuel rundspørgen i klubberne viser også, at over 50 landsholdsspillere til dagligt tørner ud i de danske liga-klubber, og det er vel at mærke blandt andet fra store håndboldnationer som Danmark, Norge, Holland og Sverige. 

Over 1 million følgere

Klubberne og sporten lever naturligvis i høj grad af den opmærksomhed og interesse, omverdenen udviser. Og mens seertal og tilskuertal til kampene er uden sidestykke herhjemme, afslører et kig på de 14 klubber og deres spilleres Instagram-profiler, at kvindehåndbolden også har massivt fat her, da mere end 1 million følger med i klubbernes og spillernes dagligdag. 

Også i mediebilledet står kvindeklubberne med en særdeles stærk position. En medierapport udarbejdet af Infomedia i 2019 afslørede, at klubberne til sammen blev omtalt i 84.808 artikler svarende til annonceværdi på over 1,8 milliard kroner.

 

Det er således stærke tal, der knytter sig til Bambusa Kvindeligaen, og med klubbernes for nyligt iværksatte rebranding, nye visuelle identitet og ny-tegnede storsponsorat tegner fremtiden sig lys for håndboldkvinderne i landets bedste række.