20. august 2020
Når Kvindeligaen på lørdag sættes i gang med braget mellem Odense Håndbold og Team Esbjerg, bliver det med en helt ny liga-hovedsponsor på trøjen. De 14 bedste klubber og den fremstormende norske strømpeproducent Bambusa har således indgået en 4-årig samarbejdsaftale, der historisk hører til blandt de allerstørste økonomiske aftaler for kvindehåndbolden herhjemme.
Divisionsforeningen Håndbold har stået for forhandlingerne, og her vækker aftalen - der fremover betyder at landets bedste kvinderække skifter navn til Bambusa Kvindeligaen - stor glæde hos direktør Thomas Christensen.
-Det er ikke nogen hemmelighed, at de seneste måneder har været hårde for elitehåndbolden med al den usikkerhed Covid-19 har ført med sig. Derfor er det særdeles glædeligt, at vi nu har indgået en lang og økonomisk stor samarbejdsaftale med Bambusa, der ikke alene bidrager med et flot fast beløb til klubkasserne, men også åbner op for en potentiel og betragtelig merindtjening for den enkelte klub og deres tilhørende foreninger. Forhandlingerne er gået stærkt hen over sommeren, og i det åndedrag vil jeg gerne takke ledelsen i Viborg HK for at skabe forbindelsen. At det er en klubledelse, der baner vejen og ser et stort samlet potentiale for alle ligaklubber, vidner også om det forstærkede og solidariske samarbejde, der er mellem klubberne, og som i disse dage blandt andet foldes ud i en ny brandstrategi og visuel identitet for Kvindeligaen, siger Thomas Christensen.
Siden 2017 har Bambusa-gruppen i Norge og i Sverige hjulpet omtrent 2.400 sportsklubber og foreninger med 55 millioner norske kroner i gevinst til børn og unge gennem salg af miljøvenlige Bambusa produkter. Nu får også danske sportsklubber og foreninger, mulighed for at forbedre økonomien i disse trange corona-tider gennem samarbejdet med den norske satsning i Danmark. Direktør, Håvard Gundersen, fortæller:
-Vi er enormt glade for, at aftalen med Kvindeligaen er faldet på plads. De seneste par måneder har været præget af Covid-19 og lukkede døre til både sport og kultur, hvor vi - voksne som børn - er blevet påmindet om, hvor vigtigt det er, at vi kan komme til eksempelvis sport for at mødes, udfordres og udvikles. Vi tror fuldt og fast på, at et hovedsponsorat i kvindeligaen er det helt rigtige skridt for os. Vi har et slogan, der hedder ”vi går sammen”, og netop ordet ”sammen” er i høj grad noget, man kan koble til håndbolden, hvor der er en stor fællesskabsfølelse mellem klubber, spillere og de mange fans. Vi kan se – som tilfældet er i Norge – at familierne samles om kvindehåndbolden her i Danmark, og vi ser også denne 4-årige aftale, som et perfekt match til vores forretningsmodel, der er skruet sådan sammen. at klubberne og deres foreninger, kan tjene rigtig gode penge ved siden af sponsoratet, ved at være ambassadører og sælge vores produkter. Denne model har vist sin bæredygtighed i Norge og i Sverige, og vi glæder os til at bevise vores værd på det danske marked og til samarbejdet med klubberne, siger Håvard Gundersen.