15. juni 2018
I sommeren 2017 lagde Divisionsforeningen Håndbold den sidste hånd på et omfattende kursusprogram, som blev udbudt til medlemsklubbernes ledere. 14 klubledere har igennem vinteren været med på kurset, som tirsdag sluttede med de sidste lektioner. Kurset har indeholdt 5 hele undervisningsdage samt 1 inspirationsdag i forbindelse med VM i Ishockey. Emnerne har været meget forskellige, men essensen for indholdet har været forretningsudvikling, forandringsparathed og vidensdeling.
En stor del af kurset har været faciliteret af Syddansk Universitet, og det har man tydelig kunne mærke, siger Divisionsforeningens direktør Thomas Christensen:
”Det har været trygt, at lade SDU ligge deres teoretiske modeller ned over den praktiske viden klublederne er kommet med. Det er det SDU gør til hverdag i deres Master uddannelser, og det er det, de har gjort her. Jeg er meget overbevist om, at alle deltagere har kunnet tage noget med hjem.”
Kurset har ved siden af de teoretiske indlæg omkring marketings- og sponsorstrategi også løbende været krydret med indlæg fra den virkelige verden. Således var Carsten Thygesen, formand for Eliteudvalget i Skjern Håndbold, gæst den første dag og fortalte om sportens udvikling fra forening til forretning og samarbejde med de frivillige, og på dag 4 havde gruppen besøg af Anders Damgaard, der er kommunikationsrådgiver og tidligere pressechef for Bjarne Riis’ cykelhold, som fortalte om kommunikation og krisehåndtering. Dertil var gruppen en hel dag i Herning i forbindelse med VM i ishockey, hvor de var med bagom kulisserne hos både MCH og arrangørerne.
En af deltagerne, Henrik Hedegaard, som er Sportschef i Mors-Thy Håndbold, siger om deltagelsen på kurset:
”Jeg har tit følt store udfordringer ved forskellen på at være leder i erhvervslivet og være leder i en sportsklub, hvor man kommer fra organisationer med udelukkende lønnede medarbejdere til organisationer med mange frivillige resurser. Der synes jeg indlægsholderne har lykkedes med at give mig brugbare værktøjer til de meget anderledes situationer, man kommer ud for. Jeg føler mig også langt bedre klædt på i forståelsen af at få kapitaliseret vores produkter til omverden i segmenterne – sponsorer – fans – medier etc. Det kræver en anderledes tankegang.”
Henrik Hedegaard er ligeledes meget imponeret over den åbenhed, klublederne har haft over for hinanden.
”For os med lidt kortere anciennitet er det imponerede at opleve den åbenhed, deltagerne har haft over for hinanden. I pauserne og i de seancer, der har været tiltænkt erfaringsudveksling, har intet emne været for lille og intet for stort, og mine kollegaer har budt ind med meget personlige problemstillinger og svar, som jeg har kæmpe respekt for. Jeg vil anbefale alle klubledere at deltage i sådanne tiltag for fremtiden og håber, at Divisionsforeningen fortsætter med at udbyde kurset, ” slutter Henrik Hedegaard.
Torben Munk Damgaard, som er leder for HD-, og Mastersekretariatet på SDU, og som har været tovholder på SDU’s deltagelse i kursusforløbet er ligeledes meget tilfreds med forløbet.
”Ved første blik er det jo et helt almindelig forløb, som vi tit laver til virksomheder, brancher eller kommuner, men som vi er kommet frem gennem forløbet, har vi også lært meget af den kompleksitet, der er i en elitesports-virksomhed. Jeg føler, at vi har gjort meget rigtig, men jeg har også allerede idéer til, hvordan vi kan gøre forløbet endnu bedre til næste gang. Det allervigtigste for mig er, at deltagerne har fået noget brugbart med hjem og noget indsigt i, hvilke modeller lederne kan bruge, hvis de gerne vil udvikle deres forretninger, siger Torben Munk Damgaard og tilføjer:
”Det har været en fornøjelse at følge den samarbejdsvilje, der er mellem deltagerne fra forskellige klubber. Det oplever man ikke i ret mange andre brancher. Det skal elitehåndbolden virkelig tage med sig videre.”
Kursusforløbet ”Ledelse af sportsklubber” er en del af det uddannelsesprogram, som Divisionsforeningen gerne vil stå for. Divisionsforeningen har de sidste par år faciliteret en større klub -workshop, hvor 150 klubfolk har deltaget en hel dag med masser af eksterne input krydret med best case practice fra klubberne og erfaringsudveksling. Dertil er der også hvert år samlinger for personer, der arbejder primært med kommunikation i klubberne.
”Det er et stort mål at have paletten fuld af tilbud til både individuelle ledere og til klubberne. Vores næste tiltag bliver et klubudviklingsforløb for hele klubben, til dem som gerne vil flytte sig lidt i forhold til der, hvor man er nu. Det bliver med primær fokus på rekruttering og optimering af de menneskelige resurser samt optimering af salg og kommunikation i skøn forening. Men vi vil også holde fast i de nuværende aktiviteter inklusive vores lederuddannelse sammen med SDU,” siger Divisionsforeningens direktør Thomas Christensen.